Lávka do Řepova

duben 2014 | Autor: Ing. Jiří Bouška

Také si vzpomínáte, že v lokalitě u obchodního centra Olympia po cestě z Řepova do Mladé Boleslavi stála lávka. Najednou zmizela, přišlo mi to škoda, připadalo mi to jako elegantní řešení, jak se dostat nejen k obchodům, ale také rychleji do/z Mladé Boleslavi aniž bych musel na Štěpánku. Vždy když jsem v těchto místech projížděl, napadalo mě. Kde je? Copak je to tak složité dát sem novou? Proč ji tady někdo nepostaví? Že na tyto otázky budu nakonec odpovídat já a s kým vším se díky tomu potkám, jsem v tu chvíli opravdu netušil.

Jak se ukázalo na debatách o cyklodopravě, lávka nechybí pouze mě, ale také dalším cykloturistům a chodcům a mohla by řešit návaznost na síť plánovaných cyklostezek po Mladé Boleslavi. Začal jsem tedy sbírat informace. Lávku odnesla voda, byla tam načerno. Nová musí splňovat parametry stoleté vody, což by dle projektantů znamenalo 10 Mil. Kč. Museli jsme tedy hledat jiné, rozumné řešení a tak jsme oslovili architekta, který vymyslel zajímavé přemostění v Chrastavě, kde lidé při povodních přišli o lávku. Transbordér se to jmenuje. Jedná se o dřevěnou kabinku, kterou si ze břehu lanem přitáhnu, nastoupím do ní a přitáhnu se na druhý břeh. Zařízení je zamýšleno jako turistická zajímavost a transbordér u Chrastavy je údajně prvním v České republice.

Prof. Ing. Arch. Martin Rajniš, spoluzakladatel České komory architektů, autor mnoha výjimečných staveb, jehož ateliér se snaží tvořit stavby většinou z přírodních materiálů, se rozhodl, že nám pomůže. S autorem nové Poštovny na Sněžce, který letos v květnu obdrží v Paříži cenu UNESCO za udržitelnou architekturu, jsme dlouze debatovali o místech, kde bychom mohli v Mladé Boleslavi vytvořit zajímavá, funkční, pěkná a zároveň smysluplná přemostění. Rozešli jsme se s tím, že v lokalitě u Olympie se pokusí vytvořit jakousi zdvihací lávku a případný transbordér zrealizujeme někde přes Jizeru. S tím souhlasili i radní města. Lávka bude nakonec řešena poměrně originálním způsobem, jelikož půjde zvednout o 2,5 až 3,5 m v případě povodní. A já už se nemůžu dočkat, až ji tam konečně někdo postaví.